Tyydyttäminen on taitolaji, tyytyminen luovuttamista

Tiedättekö sen tyypin, joka tilaa salami-pepperoni-pekoni-aurajuustopizzan ja syötyään moittii annostaan muuten ihan hyväksi, mutta aivan liian suolaiseksi? Entä oletteko törmänneet siihen kekkeruusiin, joka on valinnut 16 oluthanan valikoimasta siemailtavakseen imperial stout –tyyppisen tuotteen ja kirjoittaa sitten siinä tiskillä iltapäivälehden luettuaan atk:lle arvioinnin ’muuten kai ihan ok, mutta minun makuuni liian tumma, tuomio: kaksi tähteä viidestä’?

Ensimmäisessä tapauksessa asiansa osaava asiakaspalvelija kiittää huomiosta ja käyttää sitä seuraavassa vaaran paikassa esimerkkinä, vaikka mielessä käykin, että ole kuule tuon vetäistyäsi kiitollinen, että veri vielä kiertää kohtuullisen esteettä suonissasi. Jälkimmäisen arvioin luettuaan usea lukija todennäköisesti miettii, miksi otit imperial stoutin, mutta tiskityöläinen olutravintolassa voi käyttää arvioita hyödykseen tilanteen sattuessa uudelleen kohdalle ja opastaa kokemukseen perustuen valitsemaan jotain muuta, jos ei satu tummasta ja vahvasta tykkäämään.

On siis otettava selvää, mihin asiakas ostoksellaan pyrkii, mikä on asiakkaan tavoite tahi tahtotila ennen kuin voidaan lähteä tarjoamaan suolapommia tai mustaa humalahautaa varteenotettavina vaihtoehtoina.

Hyvä maku on henkilökohtainen ominaisuus. Hyvää makua arvioitaessa ei voi olla kuin subjektiivinen. Onko tuote, tyyli, teksti tai käytös hyvänmaunmukaista, on subjektiivista mutta kun arvioidaan asioita laajemmassa kontekstissa, mietitään tuotteen kaupallistamista, on osattava olla myös objektiivinen. Jos minä en tykkää veripaltusta ja valkokastikkeesta, se ei tarkoita, että kaikilla on sama kansakoulutrauma. Välttämättä.

Ensisijaisesti panimossa pannaan, mutta  perinteisesti  valmistetaan oluen lisäksi useita muitakin tuoteryhmiä. Niin kuin mikä tahansa nautintoaineita valmistava yritys, myös me Nokialla pyrimme pitämään valikoimamme paitsi oman näköisenämme ja tunnistettavana, myös mahdollisimman moneen makuun sopivana. Kaikki tuotteet eivät käy kaikille, mutta yksi käy toiselle, toinen yhdelle, yhtäkään tuotetta ei ole valittu valikoimaamme koristeeksi.

Me panimolaiset vastaamme varsin usein kysymyksiin ’miksi emme tee tai miksi emme tekisi’? Harvemmin kukaan kysyy, miksi teitte? Paitsi silloin kun joku tuote on tullut elinkaarensa loppuun, silloin sataa kysymyksiä lempituotteen lopettamisen syistä.

Miltei aina syy tuotteen poistamiseen tuotannosta on kysynnän vähyys. Viimeisin tuotannostamme poistettu, oikein kelpo Tumma Luomu siirrettiin reseptiarkistoon paitsi hitaan kierron, myös raaka-aineiden saatavuuden vuoksi.  Panimokin on bisnes, niin hauskaa kuin sen pyörittäminen pääosin onkin. Suuri on luopumisen tuska lopettamispäätöksen edessä eikä päätös ole koskaan helppo, mutta panimoelämässäkin joutuu oppimaan päästämään irti. Kaikille ei voi olla mieliksi, ei vaikka kuinka olisi yritystä. Aina jonkun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin.

Onneksi usein lopettamista seuraa uuden syntymä, eikä sekään ole yhtään sen helpompi päätös. Kristallipalloa on kiillotettu ahkerasti. Iloista perhetapahtumaa on edeltänyt pitkähkö taival markkinoiden haistelua, tuotekehitystyötä, arviointia, hylkäämisiä, uudelleen yrittämisiä, halutun tuloksen hakemista. Huolellista esivalmistelutyötä tehdään panimon kaikilla osastoilla eikä vähiten pakkaussuunnittelun parissa, missä on alkanut ajatustyö jo tuotteen ideointivaiheessa.

Idea
Siitä se ajatus sitten lähti.

Koko panimon väki on valjastettu kuulostelemaan, millaisille tuotteille olisi kysyntää ja valitsemaan tietä oikeaan suuntaan. On pelkästään ilo olla osa tiimiä niinä päivinä, kun panimomestari ehdottelee, esittelee ja yrittää löytää parhaan mahdollisen vaihtoehdon valitusta tuotetyypistä. Harras on hetki, kun yhdessä yritämme arvailla, mihin suuntaan kansan makuhermo meitä ohjaa.

Kuitenkin, kaikista ponnisteluista ja tuotekehitystyötunneista huolimatta aina, yhä ja edelleen myydyin tuote on Mulle-Iso ja Tolle-Lonkku ja mikäs siinä, oivia tuotteita tarkoitukseensa kumpainenkin. Vakavaa ja ansioitunutta tuotekehitystyötä nämäkin suosikit ovat vaatineet. On myöskin työn takana säilyttää saavutettu asema, sillä suosikkituotteensa ostaja olettaa saavansa tuotteensa aina samanlaisena, sellaisena kuin on siihen ihastunut. Ilmaiseksi ei ole tullut, että Mulle-Iso ja Tolle-Lonkku ovat saavuttaneet vankan ja horjumattoman asemansa. Suomalainen panimotyö on kauttaaltaan korkealaatuista, suomalainen ei huonoa tee.

Vaikeinta on palauttaa markkinoille se nuoruusvuosien suosikki. Se, joka maistui niin kovin makealle ja täydelliselle ja ainoalle oikealle, aivan tolkuttoman hyvälle. Kun ensin pitäisi saada se nuoruus takaisin.

Hannele 1.2.2017